خانه / مطالب / تمیز کردن انژکتور پراید و همه چیز درباره آن + عکس

تمیز کردن انژکتور پراید و همه چیز درباره آن + عکس

انژکتور یا سوخت پاش، بخشی از خودرو است که تمیز کردن آن می‌تواند به بهبود عملکرد وسیله نقلیه ما کمک شایانی نماید. تعیین زمان مناسب برای تمیز کردن انژکتور برای افرادی که به روبه راه بودن خودروشان اهمیت می‌دهند، کاری بسیار مناسب است. با این حال متاسفانه بسیاری سررشته کافی را در این زمینه نداشته و از دانش حرفه‌ای برخوردار نیستند. علائمی که نشان دهنده‌ی زمان تمیز کردن انژکتور است و همچنین راهکارهای آن را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید.

برای این منظور تنها می‌توانید به حالت دستی نازل‌های سوخت پاش را ارزیابی نموده و یا به وسیله‌ی دستگاههای اتوماتی که به همین منظور تعبیه شده‌اند، بررسی‌های لازم در این حوزه انجام شود. در نتیجه مطالب ارائه شده در ذیل قدرت تشخیص و مهارت شما را بالا برده و یک آگاهی عمومی برای این منظور در اختیارتان قرار می‌دهد.

حقیقت این است که انژکتور پراید شما بعد از مدتی مسدود می‌شود و یا نیاز به تمیز کاری دارد. این مطلب بیشتر در مورد در خودروهایی صدق می‌کند که مسیرهای کوتاه درون شهری را به صورت روزانه طی کرده و زیاد روشن و خاموش می‌شوند؛ مانند آژانس‌ها و تاکسی‌های درون شهری. در واقع خاموش و روشن شدن خودرو به صورت مکرر در طول روز، انژکتور پراید شما را کثیف خواهد نمود. این موضوعف یکی از نقایص خودروهای انژکتوری به شمار آمده و در صورتی که توجه کافی به خودرویتان داشته باشید می‌توانید این نقیصه را برطرف نمایید.

انژکتور در پراید شما، مسئول پاشیدن سوخت به داخل موتور با زاویه‌ای مناسب و به میزان کافی می‌باشد. این امر کارکرد موتور خودروی شما را ارتقا می‌دهد. در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که این وظیفه را عهده دار است و در صورتی که تنها یک انژکتور کثیف باشد، عملکرد موتور خودروی شما مختل خواهد شد.

در همین راستا اگر یک انژکتور عملکرد مطلوبی نداشته و قصد دارید آن را تعویض کنید، باید توجه داشته باشید که انژکتورها هماهنگ با هم عمل می‌کنند و در صورت عدم کارایی یک انژکتور باید سایر انژکتورها را هم تعویض کنید.

گفتنی است که البته تشخیص اولیه خرابی انژکتور همیشه کار ساده‌ای نیست؛ چرا که موتورهای پیشرفته از حسگرهای درونی و کامپیوترهایی برخوردار هستند که قادرند تناسب سوخت و هوا را به گونه‌ای تنظیم نمایند تا مسائل باقیمانده برطرف شوند و راننده، متوجه تأثیر آنها نشود. این موارد موجب عدم تشخیص مسدود شدن انژکتور می‌شود.

وقتی ECU قادر به جبران نسبت سوخت و هوا نباشد و تنظیم آن صورت نگیرد، مسدود شدن انژکتورها تشدید شده است و موتور پراید شما با گذر زمان با چالشهای زیر روبه رو می‌شود:

۱-زمانی که دور موتور بالا می‌رود موتور با مکث و ریپ همراه است.

۲-اگر ترکیب مناسب سوخت و هوا صورت نگیرد، تأخیر در احتراق داخل سیلندرها وجود خواهد داشت.

احتراق نامنظم

هوای زیاد و بنزین کم در سیلندرها احتراق ناقص را به دنبال دارد. این امکان وجود دارد که یکی از مراحل احتراق در سیلندر صورت نگیرد که افت قدرت آنی موتور را سبب گشته و صدایی را ایجاد می‌کند که کاملاً حس می‌شود. در صورت تشدید این مسئله، راننده نوعی لرزش را از موتور خودروی خود احساس می‌کند.

افت عملکرد موتور

احتراق مناسب و قوی موتور خودرو، نیازمند سوخت کافی است. در صورتی که احتراق انجام نشود و یا با تأخیر انجام شود، قدرت موتور پایین آمده و خودرو شتابی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

دقت کنید که موتور در زمانی که آرام کار می‌کند، لرزش خواهد داشت.

هم چنین سوخت کافی برای تمام سیلندرها به صورت مساوی توزیع نشده و درنتیجه موتور دچار افت عملکرد می‌گردد.

رد شدن در آزمون آلایندگی

اگر بازده احتراق کاهش یابد، سوخت به صورت ناقص و ناهماهنگ سوخته و در نتیجه میزان تولید آلاینده‌ها افزایش می‌یابند. در این حالت از لحاظ فنی، این خودرو معیوب به شمار رفته و در تست‌های معاینه فنی، نمره قبولی نمی‌گیرد.

افزایش مصرف سوخت

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور خواهید شد که بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود.

با دیدن این علائم بایستی از مواد تمیز کننده‌ی انژکتور استفاده نمایید. اما اگر قبل از به وجود آمدن هرگونه مشکلی از انژکتورشورها استفاده نمایید، نتایج بهتری را خواهید گرفت.

خودروهایی که به توربوشارژر تجهیز شده‌اند، با خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و کنترل نشده مواجه هستند که عملکرد موتور را مختل خواهد نمود. این موضوع به علت عدم تناسب هوا و بنزین یعنی بنزین کم و هوای زیاد حاصل می‌شود که به دنبال کثیف بودن انژکتور رخ می‌دهد. در این نوع از موتورها، هوا به حالت فشرده به موتور وارد شده و احتمال عدم تناسب سوخت و هوا را افزایش می‌دهد.

در موتورهای توربوشارژی که با دور موتورهای بالا کار می‌کنند، بایستی سوخت رسانی به صورت بسیار دقیق‌تری انجام گردد. در صورتی که انژکتورها کثیف شده باشند و یا مسدود بوده و یا اینکه تعادل لازم را نداشته باشند، ممکن است موتور با آسیب‌ها و خرابی‌هایی مواجه شود.

ناگفته نماند که چالش احتراق نامنظم در این نوع موتورها نیز وجود داشته و تأثیر منفی خود را خواهد داشت. احتراق نا منظم یا ناک در اغلب موتورهای انژکتوری معمولی، به علت به کار بردن بنزین با اکتان پایین حاصل می‌شود. طراحی انژکتورشورهای مایع به گونه‌ای است که برای بالا بردن اکتان سوخت کارایی نداشته و نمی‌توان روی آن برای حل این مشکل حساب باز کرد؛ اما در بازار لوازم خودرو مواردی را می‌توانید بیابید که هم انژکتور را شستشو می‌دهند و هم عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهند و بنابراین ناک یا احتراق‌های نامنظم خطرناک را کاهش داده و تأثیر مطلوبی بر این موضوع خواهند داشت.

این نکته را هم در نظر بگیرید که کلیه‌ی آسیب‌هایی که در بالا بیان شد، می‌تواند به دلایلی غیر از دلایل ذکر شده در این مطالعه مربوط باشند. برای مثال در صورتی که پمپ بنزین ماشین شما معیوب باشد، علائمی را نشان خواهد داد که مشابه مسدود بودن انژکتور است. موتور خودرو به صورتی است که اغلب، معیوب بودن چند قطعه از آن می‌تواند علائمی مشابه را داشته باشد.

توصیه می‌کنیم که هیچ وقت سعی نکنید برای اطلاع از مشکل موتور خودرویتان خودتان به تنهایی دست به کار شوید؛ زیرا شما مهارت کافی را نداشته و بایستی از یک تعمیر کار ماهر کمک بخواهید. انژکتورشوی‌های دستی با داشتن هزینه‌ی پایین و سهولت کاربرد، ایجاد هرگونه مشکلی را به حداقل خواهد رساند.

درنتیجه پیش از اینکه مسئله‌ای برای خودرویتان پیش بیاید، حتی در صورتی که خرابی ایجاد شده، قبل از بردن ماشین به تعمیرگاه، می‌توانید یک مایع تمیز کننده انژکتور به مسیر سوخت رسانی یعنی از باک تا انژکتورها اضافه نمایید تا حتی المقدور عیب خودرویتان برطرف گشته و مشکلی برای راه انداختن خودرو نداشته باشید.

منبع: کفسابی

نوشته تمیز کردن انژکتور پراید و همه چیز درباره آن + عکس اولین بار در خدمات کفسابی پدیدار شد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

رنگ نما

رنگکاری تابلو مجتمع تجاری صادقه نماهای اجری ،سبمانی،سنگی،کامپوزیت،شیشه،اهنی وفلزی انواع دربها وپنجره ها روی نما انواع رنگکاری با روشهای مختلف رنگ نما با غلطک ،قلم مو ودستگاه های ایرلس وپمپ باد انواع رنگهای روغنی برای نماهای فلزی وچهارچوب پنجره ها رنگهای اکرلیک بتن ونما برای سطوح سیمانی انواع رنگهای پلاستیکی برای نماهای سیمانی رنگ نما در سریعترین زمان بهترین کیفیت با روش نوین راپل اکسس یا دسترسی با طناب اجرای رزین روی نماهای سنگی واجری اجرای انواع مواد نانو روی شیشه ونماهای سنگی واجری با تجربه چندین ساله قیمت مناسب کیفیت بالا رنگ کردن نما میتواند ظاهر ساختمان ومحل کارتان را بسیار سرزنده و نو نشان دهد نوشته رنگ نما اولین بار در گروه ارتفاع کاران آلفا صعود. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *